Dr. Bill Banning is een gepassioneerd docent en onderzoeker in een tijd waarin het leraarschap te kampen heeft met veel opgelegde taken. Binnen dit kader onderzocht Banning in zijn proefschrift de motivatie van de leraar. Wat is de roeping van de leraar?
Leraren blijken te hechten aan de pedagogische relatie, ze zijn sterk op de ander betrokken en bovendien blijken veel leraren in dit verband spirituele interesse te hebben. Veel leraren zijn dan ook innerlijk bewogen en ervaren diepe voldoening in hun onderwijswerk.
Veel van de onderzochte leraren zijn echter negatief over te grote druk van inspectie, schoolleiding en overheid.
Banning pleit op grond van zijn onderzoeksuitkomsten voor een wezenlijke ontmoeting tussen mensen waarbij dienstbaarheid aan de ontwikkeling van de leerling de grondtoon is.
Banning schrijft duidelijk en betrokken. Zijn boek is dan ook must voor leraren, leidinggevenden en beleidsmakers in het onderwijs.
Paul Steinmann
Rotterdam
P.S.
De manuscriptcommissie van zijn proefschrift bestond uit de volgende hoogleraren:
Prof. dr. Erik Borgman – Tilburg University
Prof. dr. Dolf van den Berg – emeritus Radboud Universiteit Nijmegen
Dr. Hans Siebers – Tilburg University
Prof. dr. Geert Kelchtermans – Katholieke Universiteit Leuven
Prof. dr. Bert Roebben – Technische Universität Dortmund
Prof. dr. Luc Stevens – emeritus Universiteit Utrecht; momenteel Open Universiteit
Prof. dr. Roland Vandenberghe – emeritus Katholieke Universiteit Leuven
Onderwerpen

Leraren, wat boeit jullie?
theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan
Prijs: | € 35,00 |
Levertijd: | morgen voor 23:00 besteld, dinsdag bij u thuisbezorgd |
Bindwijze: | Boek, Paperback (12-03-2015) |
Genre: | Onderwijskunde |
Boekenliefde.nl: |
Leraren, wat boeit jullie? op boekenliefde.nl
|
Extra: |
![]() |
Voeg toe aan verlanglijst |
![]() |
Mail naar vriend(in) /collega |
![]() |
Schrijf een recensie |
![]() ![]() |
Beschrijving
Het beroep van de leraar staat ter discussie. Hierbij spelen fundamentele vragen een rol.
- Kan het leraarschap beschreven en beoordeeld worden op grond van competentielijsten?
- Wordt het beroep van leraar in de nabije toekomst overbodig door educatieve computerprogramma's?
- Hebben leraren zelf iets in te brengen in de vormgeving van hun beroep?
Zowel theoretisch als empirisch toont dit onderzoek aan dat een strikt zakelijkinstrumentele benadering onvoldoende recht doet aan de eigenheid van het leraarschap. De auteur pleit in dit kader voor een rehabilitatie van het woord roeping.
Zo blijkt uit een enquête dat veel leraren positieve associaties hebben bij roeping: zij associëren dit begrip met een zich aangesproken weten door jonge mensen. In het verlengde hiervan voelen leraren zich gedreven om bij te dragen aan de vorming van hun leerlingen. Een andere opvallende uitkomst is dat veel leraren spirituele associaties hebben bij hun leraarschap.
Ook uit de gehouden diepte-interviews blijkt dat er sprake is van roeping. Zo blijkt de inspiratiebron voor de inzet voor leerlingen in de eigen persoonlijke en professionele levensgeschiedenis te liggen. Deze beleving van het leraarschap draagt bij aan de persoonlijk-professionele ontwikkeling en kan als roeping gekenschetst worden. De analyses leiden tot een model van de professionaliteit, waarbinnen betekenisgeving en menswaardigheid centraal staan.
Zowel theoretisch als qua onderzoek biedt deze studie interessante ingangen voor iedere professional die een menswaardige professionaliteit nastreeft binnen sectoren zoals de gezondheidszorg, hulpverlening, overheid, onderwijs en politie.
Over de auteur(s):
Bill Banning is theoloog en werkzaam als docent en identiteitsbegeleider. Daarnaast publiceert hij op gebied van onderwijs en levensbeschouwing. Het essay Onderwijsdier in hart en nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen (2007) diende als persoonlijke voorstudie voor dit proefschrift.
- Kan het leraarschap beschreven en beoordeeld worden op grond van competentielijsten?
- Wordt het beroep van leraar in de nabije toekomst overbodig door educatieve computerprogramma's?
- Hebben leraren zelf iets in te brengen in de vormgeving van hun beroep?
Zowel theoretisch als empirisch toont dit onderzoek aan dat een strikt zakelijkinstrumentele benadering onvoldoende recht doet aan de eigenheid van het leraarschap. De auteur pleit in dit kader voor een rehabilitatie van het woord roeping.
Zo blijkt uit een enquête dat veel leraren positieve associaties hebben bij roeping: zij associëren dit begrip met een zich aangesproken weten door jonge mensen. In het verlengde hiervan voelen leraren zich gedreven om bij te dragen aan de vorming van hun leerlingen. Een andere opvallende uitkomst is dat veel leraren spirituele associaties hebben bij hun leraarschap.
Ook uit de gehouden diepte-interviews blijkt dat er sprake is van roeping. Zo blijkt de inspiratiebron voor de inzet voor leerlingen in de eigen persoonlijke en professionele levensgeschiedenis te liggen. Deze beleving van het leraarschap draagt bij aan de persoonlijk-professionele ontwikkeling en kan als roeping gekenschetst worden. De analyses leiden tot een model van de professionaliteit, waarbinnen betekenisgeving en menswaardigheid centraal staan.
Zowel theoretisch als qua onderzoek biedt deze studie interessante ingangen voor iedere professional die een menswaardige professionaliteit nastreeft binnen sectoren zoals de gezondheidszorg, hulpverlening, overheid, onderwijs en politie.
Over de auteur(s):
Bill Banning is theoloog en werkzaam als docent en identiteitsbegeleider. Daarnaast publiceert hij op gebied van onderwijs en levensbeschouwing. Het essay Onderwijsdier in hart en nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen (2007) diende als persoonlijke voorstudie voor dit proefschrift.
Details
Titel: | Leraren, wat boeit jullie? |
---|---|
auteur: | Bill Banning |
Mediatype: | Boek |
Bindwijze: | Paperback |
Taal: | Nederlands |
Druk: | 1 |
Aantal pagina's: | 356 |
Uitgever: | Maklu, Uitgever |
Publicatiedatum: | 12-03-2015 |
NUR: | Onderwijskunde |
Afmetingen: | 243 x 173 x 25 |
Gewicht: | 667 gr |
ISBN/ISBN13: | 9789044132663 |
Intern nummer: | 29843249 |
Recensies
Extra informatie
Leraren, wat boeit jullie? Theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan
Recensie
Het beroep van de leraar staat ter discussie. Hierbij spelen fundamentele vragen een rol.
- Kan het leraarschap beschreven en beoordeeld worden op grond van competentielijsten?
- Wordt het beroep van leraar in de nabije toekomst overbodig door educatieve computerprogramma's?
- Hebben leraren zelf iets in te brengen in de vormgeving van hun beroep?
Zowel theoretisch als empirisch toont dit onderzoek aan dat een strikt zakelijkinstrumentele benadering onvoldoende recht doet aan de eigenheid van het leraarschap. De auteur pleit in dit kader voor een rehabilitatie van het woord roeping.
Zo blijkt uit een enquête dat veel leraren positieve associaties hebben bij roeping: zij associëren dit begrip met een zich aangesproken weten door jonge mensen. In het verlengde hiervan voelen leraren zich gedreven om bij te dragen aan de vorming van hun leerlingen. Een andere opvallende uitkomst is dat veel leraren spirituele associaties hebben bij hun leraarschap.
Ook uit de gehouden diepte-interviews blijkt dat er sprake is van roeping. Zo blijkt de inspiratiebron voor de inzet voor leerlingen in de eigen persoonlijke en professionele levensgeschiedenis te liggen. Deze beleving van het leraarschap draagt bij aan de persoonlijk-professionele ontwikkeling en kan als roeping gekenschetst worden. De analyses leiden tot een model van de professionaliteit, waarbinnen betekenisgeving en menswaardigheid centraal staan.
Zowel theoretisch als qua onderzoek biedt deze studie interessante ingangen voor iedere professional die een menswaardige professionaliteit nastreeft binnen sectoren zoals de gezondheidszorg, hulpverlening, overheid, onderwijs en politie.
Over de auteur(s):
Bill Banning is theoloog en werkzaam als docent en identiteitsbegeleider. Daarnaast publiceert hij op gebied van onderwijs en levensbeschouwing. Het essay Onderwijsdier in hart en nieren. Een persoonlijke visie op groei, professionaliteit en pedagogisch vermogen (2007) diende als persoonlijke voorstudie voor dit proefschrift.
Winkelvoorraad
Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.