Onderwerpen

De docent als coach
van voortgezet onderwijs tot hoger beroepsonderwijs
Prijs: | € 24,50 |
Levertijd: | vandaag voor 23:00 besteld, morgen bij u thuisbezorgd |
Bindwijze: | Boek, Paperback (20-01-2015) |
Genre: | Onderwijs |
Boekenliefde.nl: |
De docent als coach op boekenliefde.nl
|
![]() |
Voeg toe aan verlanglijst |
![]() |
Mail naar vriend(in) /collega |
![]() |
Schrijf een recensie |
![]() ![]() |
Beschrijving
In het onderwijs wordt voortdurend gezocht naar mogelijkheden om studenten en leerlingen aan te zetten om meer zelfstandig te functioneren. Een coachende docent kan dat proces, in het belang van de leerling/student én in zijn eigen belang, efficiënt en effectief begeleiden.
In dit boek maken de schrijvers de theoretische uitgangspunten en de principes van coaching toegankelijk voor de onderwijsgevenden. Eerst behandelen de auteurs het coachingsconcept, waarna ze een vertaalslag maken naar de onderwijsrealiteit.
In de daaropvolgende hoofdstukken werken zij toe naar de specifieke situaties van het onderwijs waarbinnen ze werkzaam zijn: mbo voltijd- en deeltijdonderwijs, hbo en bedrijfsopleidingen. In die hoofdstukken gaan ze dieper in op de grenzen en mogelijkheden van de docent als coach.
Inhoud (verkort)
Voorwoord
1 Coaching in het onderwijs
Anita van Vlerken en Willem Verhoeven
1.1 De beperkingen van instructieleren
1.2 Leren is een natuurlijke gedrevenheid
1.3 Leren is werkelijkheidsconstructie
1.4 Assimilatie en accommodatie
1.5 Constructivisme
1.6 Het leven als leerschool
1.7 De kunst van het vragen stellen
2 Tien basisprincipes van coaching
Willem Verhoeven en Anita van Vlerken
2.1 De basisprincipes nader uiteengezet
2.2 Het coachproces
2.3 De kwaliteiten van een coach
3 De coachende leraar
Jolanda Konings
3.1 Actief leren
3.2 Uitnodigende ontwikkelingen
3.3 Prikkelen
3.4 Coachen
3.5 Input
3.6 Zwemmen en grenzen
3.7 Makkelijk gezegd
3.8 Kleine stappen
4 Coachingsmogelijkheden in het mbo-dagonderwijs
Gerda Doelman
4.1 Een nieuw label?
4.2 Ervaringen van Eef
4.3 Leerprocessen
4.4 Uitgangspunten van leren
4.5 De leeromgeving
4.6 Didactisch handelen
4.7 Toepassing op verschillende domeinen
4.8 Interpersoonlijke competenties
4.9 Aan de slag met de leercirkel in het beroepsonderwijs
4.10 Consequenties voor docent
4.11 Veranderen…
5 Coachen en misbruik van coachen in het deeltijd SPW
Lambert Rooijendijk
5.1 Sociale vaardigheden
5.2 Supervisie of methodische werkbegeleiding
5.3 Burgerschapskunde en ethiek
5.4 Coachen op afstand
5.5 Misbruik van coachen
5.6 Grenzen aan het coachen
6 De docent als coach in het hbo
Eric Brinckmann
6.1 De huidige situatie
6.2 Coachingsmogelijkheden voor de docent
6.3 Voorwaarden voor school en docent
6.4 De grenzen van coaching
6.5 Coachen tussen ideaal en werkelijkheid
7 De praktijkbegeleider als coach bij beroepsopleidingen
Ton Rijkers
7.1 Ontwikkelingen beroepspraktijk en beroepsopleiding
7.2 Competentiegericht opleiden en begeleiden
7.3 Sturen en coachen door de praktijkbegeleider
7.4 Afstemming tussen deelnemer en praktijkbegeleider
7.5 Coachen en coachingsvaardigheden
7.6 Coachende houding van de praktijkbegeleider
8 Van klassiek begeleiden naar het nieuwe leren
Jan de Ruijter
8.1 Drie kernelementen
8.2 Niet leiden, maar aansluiten
In dit boek maken de schrijvers de theoretische uitgangspunten en de principes van coaching toegankelijk voor de onderwijsgevenden. Eerst behandelen de auteurs het coachingsconcept, waarna ze een vertaalslag maken naar de onderwijsrealiteit.
In de daaropvolgende hoofdstukken werken zij toe naar de specifieke situaties van het onderwijs waarbinnen ze werkzaam zijn: mbo voltijd- en deeltijdonderwijs, hbo en bedrijfsopleidingen. In die hoofdstukken gaan ze dieper in op de grenzen en mogelijkheden van de docent als coach.
Inhoud (verkort)
Voorwoord
1 Coaching in het onderwijs
Anita van Vlerken en Willem Verhoeven
1.1 De beperkingen van instructieleren
1.2 Leren is een natuurlijke gedrevenheid
1.3 Leren is werkelijkheidsconstructie
1.4 Assimilatie en accommodatie
1.5 Constructivisme
1.6 Het leven als leerschool
1.7 De kunst van het vragen stellen
2 Tien basisprincipes van coaching
Willem Verhoeven en Anita van Vlerken
2.1 De basisprincipes nader uiteengezet
2.2 Het coachproces
2.3 De kwaliteiten van een coach
3 De coachende leraar
Jolanda Konings
3.1 Actief leren
3.2 Uitnodigende ontwikkelingen
3.3 Prikkelen
3.4 Coachen
3.5 Input
3.6 Zwemmen en grenzen
3.7 Makkelijk gezegd
3.8 Kleine stappen
4 Coachingsmogelijkheden in het mbo-dagonderwijs
Gerda Doelman
4.1 Een nieuw label?
4.2 Ervaringen van Eef
4.3 Leerprocessen
4.4 Uitgangspunten van leren
4.5 De leeromgeving
4.6 Didactisch handelen
4.7 Toepassing op verschillende domeinen
4.8 Interpersoonlijke competenties
4.9 Aan de slag met de leercirkel in het beroepsonderwijs
4.10 Consequenties voor docent
4.11 Veranderen…
5 Coachen en misbruik van coachen in het deeltijd SPW
Lambert Rooijendijk
5.1 Sociale vaardigheden
5.2 Supervisie of methodische werkbegeleiding
5.3 Burgerschapskunde en ethiek
5.4 Coachen op afstand
5.5 Misbruik van coachen
5.6 Grenzen aan het coachen
6 De docent als coach in het hbo
Eric Brinckmann
6.1 De huidige situatie
6.2 Coachingsmogelijkheden voor de docent
6.3 Voorwaarden voor school en docent
6.4 De grenzen van coaching
6.5 Coachen tussen ideaal en werkelijkheid
7 De praktijkbegeleider als coach bij beroepsopleidingen
Ton Rijkers
7.1 Ontwikkelingen beroepspraktijk en beroepsopleiding
7.2 Competentiegericht opleiden en begeleiden
7.3 Sturen en coachen door de praktijkbegeleider
7.4 Afstemming tussen deelnemer en praktijkbegeleider
7.5 Coachen en coachingsvaardigheden
7.6 Coachende houding van de praktijkbegeleider
8 Van klassiek begeleiden naar het nieuwe leren
Jan de Ruijter
8.1 Drie kernelementen
8.2 Niet leiden, maar aansluiten
Details
Titel: | De docent als coach |
---|---|
auteur: | E. Brinckmann; J. de Ruijter |
Mediatype: | Boek |
Bindwijze: | Paperback |
Taal: | Nederlands |
Druk: | 5 |
Aantal pagina's: | 162 |
Uitgever: | Boom uitgevers Amsterdam |
Publicatiedatum: | 20-01-2015 |
NUR: | Onderwijs |
Collectie: | PM-reeks |
Gewicht: | 225 gr |
ISBN/ISBN13: | 9789024417810 |
Intern nummer: | 7501138 |
Extra informatie
PM-reeks De docent als coach
Recensie
In het onderwijs wordt voortdurend gezocht naar mogelijkheden om studenten en leerlingen aan te zetten om meer zelfstandig te functioneren. Een coachende docent kan dat proces, in het belang van de leerling/student én in zijn eigen belang, efficiënt en effectief begeleiden.
In dit boek maken de schrijvers de theoretische uitgangspunten en de principes van coaching toegankelijk voor de onderwijsgevenden. Eerst behandelen de auteurs het coachingsconcept, waarna ze een vertaalslag maken naar de onderwijsrealiteit.
In de daaropvolgende hoofdstukken werken zij toe naar de specifieke situaties van het onderwijs waarbinnen ze werkzaam zijn: mbo voltijd- en deeltijdonderwijs, hbo en bedrijfsopleidingen. In die hoofdstukken gaan ze dieper in op de grenzen en mogelijkheden van de docent als coach.
In dit boek maken de schrijvers de theoretische uitgangspunten en de principes van coaching toegankelijk voor de onderwijsgevenden. Eerst behandelen de auteurs het coachingsconcept, waarna ze een vertaalslag maken naar de onderwijsrealiteit.
In de daaropvolgende hoofdstukken werken zij toe naar de specifieke situaties van het onderwijs waarbinnen ze werkzaam zijn: mbo voltijd- en deeltijdonderwijs, hbo en bedrijfsopleidingen. In die hoofdstukken gaan ze dieper in op de grenzen en mogelijkheden van de docent als coach.
Winkelvoorraad
Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.