Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Schandpaal of schouderklop?

handhaving door ‘naming en shaming’ en ‘naming en faming’

Schandpaal of schouderklop? - Michael L.W. Vliek; Michael Vliek - ISBN: 9789462367593
Prijs: € 25,00
Levertijd: vandaag voor 23:00 besteld, morgen bij u thuisbezorgd
Bindwijze: Boek, Paperback (28-06-2017)
Genre: Algemene sociale wetenschappen
Boekenliefde.nl:
Schandpaal of schouderklop? op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

Het op naam publiceren van opgelegde boetes (naming en shaming) is een populaire en redelijk effectieve handhavingstechniek om naleving van wet- en regelgeving af te dwingen: ondernemingen zijn vaak bereid veranderingen door te voeren om de financiële consequenties van reputatieverlies te voorkomen. Maar wat is de invloed van de morele afkeuring van de omgeving en de schaamte die daar het gevolg van is? Zijn ondernemingen ook bereid veranderingen door te voeren om morele afkeuring te voorkomen? En wat is de invloed van morele goedkeuring? Kan gedragsverandering ook worden bereikt door een naming en faming interventie?

De resultaten van drie gedragswetenschappelijke studies laten zien dat organisaties weinig gevoelig zijn voor morele afkeuring: deelnemers konden of wilden zich niet voorstellen dat zij zich zouden schamen wanneer hun organisatie publiekelijk bestraft werd. Deelnemers konden zich daarentegen beter voorstellen dat zij zich trots zouden voelen wanneer hun organisatie publiekelijk beloond werd. Op basis van de huidige resultaten wordt een gecombineerde aanpak van shaming en faming technieken geadviseerd om effectieve gedragsverandering tot stand te brengen.

Details

Titel: Schandpaal of schouderklop?
auteur: Michael L.W. Vliek; Michael Vliek
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Uitgever: Boom Uitgevers Den Haag
Publicatiedatum: 28-06-2017
NUR: Algemene sociale wetenschappen
Gewicht: 159 gr
ISBN/ISBN13: 9789462367593
Intern nummer: 38703553

Recensie

Het op naam publiceren van opgelegde boetes (naming en shaming) is een populaire en redelijk effectieve handhavingstechniek om naleving van wet- en regelgeving af te dwingen: ondernemingen zijn vaak bereid veranderingen door te voeren om de financiële consequenties van reputatieverlies te voorkomen. Maar wat is de invloed van de morele afkeuring van de omgeving en de schaamte die daar het gevolg van is? Zijn ondernemingen ook bereid veranderingen door te voeren om morele afkeuring te voorkomen? En wat is de invloed van morele goedkeuring? Kan gedragsverandering ook worden bereikt door een naming en faming-interventie? De resultaten van drie gedragswetenschappelijke studies laten zien dat organisaties weinig gevoelig zijn voor morele afkeuring: deelnemers konden of wilden zich niet voorstellen dat zij zich zouden schamen wanneer hun organisatie publiekelijk bestraft werd. Deelnemers konden zich daarentegen beter voorstellen dat zij zich trots zouden voelen wanneer hun organisatie publiekelijk beloond werd. Op basis van de huidige resultaten wordt een gecombineerde aanpak van shaming en faming-technieken geadviseerd om effectieve gedragsverandering tot stand te brengen.

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.