Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Dutch Ships In Tropical Waters

The Development Of The Dutch East India Company (voc) Shipping Network In Asia 1595-1660

Dutch Ships In Tropical Waters - Parthesius, Robert - ISBN: 9789053565179
Prijs: € 37,47
Levertijd: 3 tot 4 werkdagen
Bindwijze: Boek
Genre: Geschiedenis / Maritieme
Boekenliefde.nl:
Dutch Ships In Tropical Waters op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

Deze unieke en revolutionaire studie rekent af met het bestaande beeld van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Robert Parthesius ontdekt dat de tot nu toe bekende vloot in de periode 1595 - 1660 dubbel zo groot is geweest. Hij kijkt hiervoor niet alleen naar de grote Oost-Indievaarders, maar ook naar de VOC-schepen in Azie. Hij laat zien dat, anders dan vele lokale en Europese concurrenten, de VOC met een vloot van uiteenlopende scheepstypen het hele jaar door een uitgekiend scheepvaartnetwerk kon onderhouden.

Robert Parthesius (1962) is maritiem historicus en directeur van het Centre for International Heritage Activities.

Details

Titel: Dutch Ships In Tropical Waters
auteur: Parthesius, Robert
Mediatype: Boek
Taal: Engels
Druk: 1
Aantal pagina's: 217
Uitgever: Amsterdam University Press
Plaats van publicatie: 04
NUR: Geschiedenis / Maritieme
Afmetingen: 293 x 211 x 12
Gewicht: 598 gr
ISBN/ISBN13: 9789053565179
Intern nummer: 10132105

Extra informatie

UvA proefschriften Dutch ships in tropical waters

Recensie

De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) was veel groter dan werd aangenomen. Robert Parthesius kwam tot die conclusie door in zijn proefschrift Dutch Ships in Tropical Waters de intra-Aziatische handel in kaart te brengen. Tot nu toe bestudecrden historici voomamelijk de zogenoemde Retourroute: van Amsterdam naar Azië en weer terug. Tussen 1595 en 1660 maakten 1368 schepen deze tocht. Parthesius telde in dezelfde periode nog eens 11.507 reizen binnen Aziatische wateren. Beide routes kwamen samen in Batavia, waar een gecentraliseerde administratie het overzicht hield. Het verschepen van kostbare waren vanuit Europa bleek nauwelijks winstgevend: Aziatische handelaren waren nauwelijks geïnteresseerd in Europese goederen. De VOC financierde haar activiteiten daarom met regionale handel in lokale producten. Flexibiliteit was het devies waar de intra-Aziatische handel groot mee werd. aldus Parthesius. Traditioneel werd de handel gehinderd door het regenseizoen. De vaart lag dan stil. Ook die van de Portugese en Engelse concurrenten. De VOC ontwikkelde echter een systeem van vaarroutes waardoor schepen gedurende het hele jaar ingezet konden worden. De diversiteit van de vloot was groot door de bouw van schepen van verschillend formaat. Zo kon de Compagnie snel inspelen op fluctuaties in vraag en aanbod. Schepen werden bovendien hergebruikt als ze voor hun oorspronkelijke functie niet meer geschikt waren. Ter illustratie: het schip Avondster voer in 1655 van Europa naar Batavia, vanwaar het in december met de westerse moessonwind richting de Molukken vertrok. In maart 1656 keerde het met de oosterse moessonwind terug naar Batavia. In juni van hetzelfde jaar was het seizoen geschikt voor een reis naar Japan, en in november voor de terugreis. Omdat de Avondster niet kon terugkeren naar Europa, werd ze vervolgens ingezet voor patrouille langs de Javaanse kust. Uiteindelijk kwam het schip voor een militaire expeditie terecht in India.

Inhoudsopgave

Table of contents - 6[-]Foreword - 10[-]1. Introduction - 12[-]2. The database and methodology - 16[-]3. The Dutch expansion in Asia up to 1660 - 32[-]4. Connecting the Asian regions: The trading and shipping network in operation after 1620 - 52[-]5. The development of the VOC fleet - 66[-]6. The shipping and logistics in operation - 96[-]7. Knitting all the threads together: the logistics of the network - 114[-]8. An analysis of the development of VOC shipping in Asia until 1660 - 126[-]9. Fleets per region - 146[-]10. Conclusions - 164[-]Notes - 174[-]References - 180[-]List of vessels in service during the period 1596-1660 - 190[-]Index - 212

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.