Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

KLINISCH ONDERWIJS EN OPLEIDEN IN DE PRAKTIJK

KLINISCH ONDERWIJS EN OPLEIDEN IN DE PRAKTIJK - ISBN: 9789085621164
Prijs: € 70,75
Levertijd: maandag voor 23:00 besteld, dinsdag bij u thuisbezorgd
Bindwijze: Boek, Paperback (19-10-2012)
Genre: Medische handboeken (professioneel)
Boekenliefde.nl:
Add to cart

Beschrijving

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk
Deel 2: organiseren, begeleiden, leiderschap

Het grote succes van deel 1 van het boek Klinisch onderwijs en opleiden in de
praktijk (2010), toont aan dat er veel interesse is voor het 'nieuwe opleiden'.
Opleiders zijn inmiddels bekend geraakt met termen als competentiegericht
opleiden, leercirkels en STAMPPOT en hebben zich, gesteund door het
boek en diverse cursussen, didactische vaardigheden eigen gemaakt. Het
traditionele meester-gezel-model is definitief ingeruild voor een gericht en
geëxpliciteerd proces van training, begeleiding en coaching.
Naast didactische taken verricht de opleider een groot aantal andere
taken. In dit tweede deel van Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk:
organiseren, begeleiden, leiderschap staan deze 'niet-didactische' taken
centraal. Het gaat hierbij onder meer om het selecteren en begeleiden
van aios, leiding geven aan de opleidersgroep, samenwerken binnen de
instelling en de OOR en zorgdragen voor een kwalitatief goede opleiding.
Kortom: taken die vaak leiden tot (ver)zuchten.
Dit boek wil de opleider handvatten geven bij het uitvoeren van de
'niet-didactische' taken. Het wil daarbij niet alleen praktische informatie
geven, maar ook inzicht in het hoe en waarom van het continue proces van
verandering. Dit inzicht helpt de opleider om zijn taak beter te verrichten.
Waar mogelijk is de inhoud gebaseerd op onderzoek, verder op ervaring
en altijd binnen de wettelijke kaders.
In Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2: organiseren, begeleiden,
leiderschap is gekozen voor een vaste en herkenbare hoofdstukstructuur.
Ieder hoofdstuk opent met leerdoelen die worden opgevolgd door een herkenbare
casus. Daarna is ruim aandacht voor achtergronden en theorie
maar
ook voor adviezen voor de praktijk. Een informatief boek voor opleiders en
leden van opleidersgroepen, maar ook voor aios, coassistenten en allen die
op andere wijze te maken hebben met klinisch onderwijs.

Over de auteurs:
Dr. Tjalling W. de Vries (1959) is kinderarts en opleider in het Medisch Centrum Leeuwarden.
Vanuit die functie is hij betrokken bij de vernieuwing van het opleiden en de docentprofessionalisering.
Prof. dr. Paul L.P. Brand (1961) is kinderarts en opleider op de Amalia kinderafdeling van de Isala
Klinieken in Zwolle, een van de grootste opleidingsziekenhuizen van Nederland, en hoogleraar
klinisch onderwijs aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij heeft ruime
ervaring
als cursusleider in het Teach the Teacher-programma in de regio Noord-Oost Nederland,
en is de projectleider van het nieuwe Teaching on the Run-programma in dezelfde regio.
Prof. dr. Erik Heineman (1952) is (kinder)chirurg, opleider, hoogleraar chirurgie en tevens
afdelingshoofd van de afdeling chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen
(UMCG). Hij heeft een uitgebreide achtergrond in zowel de modernisering van het basis curriculum
geneeskunde als de medisch specialistische vervolgopleidingen.

Details

Titel: KLINISCH ONDERWIJS EN OPLEIDEN IN DE PRAKTIJK
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 1
Uitgever: Prelum Uitgevers
Publicatiedatum: 19-10-2012
NUR: Medische handboeken (professioneel)
Gewicht: 720 gr
ISBN/ISBN13: 9789085621164
Intern nummer: 23642863

Extra informatie

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2

Recensie

Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk
Deel 2: organiseren, begeleiden, leiderschap

Het grote succes van deel 1 van het boek Klinisch onderwijs en opleiden in de
praktijk (2010), toont aan dat er veel interesse is voor het 'nieuwe opleiden'.
Opleiders zijn inmiddels bekend geraakt met termen als competentiegericht
opleiden, leercirkels en STAMPPOT en hebben zich, gesteund door het
boek en diverse cursussen, didactische vaardigheden eigen gemaakt. Het
traditionele meester-gezel-model is definitief ingeruild voor een gericht en
geëxpliciteerd proces van training, begeleiding en coaching.
Naast didactische taken verricht de opleider een groot aantal andere
taken. In dit tweede deel van Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk:
organiseren, begeleiden, leiderschap staan deze 'niet-didactische' taken
centraal. Het gaat hierbij onder meer om het selecteren en begeleiden
van aios, leiding geven aan de opleidersgroep, samenwerken binnen de
instelling en de OOR en zorgdragen voor een kwalitatief goede opleiding.
Kortom: taken die vaak leiden tot (ver)zuchten.
Dit boek wil de opleider handvatten geven bij het uitvoeren van de
'niet-didactische' taken. Het wil daarbij niet alleen praktische informatie
geven, maar ook inzicht in het hoe en waarom van het continue proces van
verandering. Dit inzicht helpt de opleider om zijn taak beter te verrichten.
Waar mogelijk is de inhoud gebaseerd op onderzoek, verder op ervaring
en altijd binnen de wettelijke kaders.
In Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk deel 2: organiseren, begeleiden,
leiderschap is gekozen voor een vaste en herkenbare hoofdstukstructuur.
Ieder hoofdstuk opent met leerdoelen die worden opgevolgd door een herkenbare
casus. Daarna is ruim aandacht voor achtergronden en theorie
maar
ook voor adviezen voor de praktijk. Een informatief boek voor opleiders en
leden van opleidersgroepen, maar ook voor aios, coassistenten en allen die
op andere wijze te maken hebben met klinisch onderwijs.

Over de auteurs:
Dr. Tjalling W. de Vries (1959) is kinderarts en opleider in het Medisch Centrum Leeuwarden.
Vanuit die functie is hij betrokken bij de vernieuwing van het opleiden en de docentprofessionalisering.
Prof. dr. Paul L.P. Brand (1961) is kinderarts en opleider op de Amalia kinderafdeling van de Isala
Klinieken in Zwolle, een van de grootste opleidingsziekenhuizen van Nederland, en hoogleraar
klinisch onderwijs aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij heeft ruime
ervaring
als cursusleider in het Teach the Teacher-programma in de regio Noord-Oost Nederland,
en is de projectleider van het nieuwe Teaching on the Run-programma in dezelfde regio.
Prof. dr. Erik Heineman (1952) is (kinder)chirurg, opleider, hoogleraar chirurgie en tevens
afdelingshoofd van de afdeling chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen
(UMCG). Hij heeft een uitgebreide achtergrond in zowel de modernisering van het basis curriculum
geneeskunde als de medisch specialistische vervolgopleidingen.

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.