Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Haven in de branding

de economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

Haven in de branding - Reginald Loyen - ISBN: 9789058677020
Prijs: € 38,00
Levertijd: vandaag voor 23:00 besteld, morgen bij u thuisbezorgd
Bindwijze: Boek, Paperback (01-03-2011)
Genre: Sociaal economische geschiedenis
Boekenliefde.nl:
Haven in de branding op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend – behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.

'Haven in de branding' analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ‘spoorweghaven Antwerpen’ en het ‘Belgische’ karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod.

Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Details

Titel: Haven in de branding
auteur: Reginald Loyen
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 1
Aantal pagina's: 465
Uitgever: Universitaire Pers Leuven
Publicatiedatum: 01-03-2011
NUR: Sociaal economische geschiedenis
Afmetingen: 241 x 163 x 35
Gewicht: 904 gr
ISBN/ISBN13: 9789058677020
Intern nummer: 13301005

Extra informatie

Haven in de branding

Recensie

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend – behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. 'Haven in de branding' analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ‘spoorweghaven Antwerpen’ en het ‘Belgische’ karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.