Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

De plunderaars

de nazi-obsessie met kunst

De plunderaars - Anders Rydell - ISBN: 9789045027814
Prijs: € 25,99
Levertijd: maandag voor 23:00 besteld, dinsdag bij u thuisbezorgd
Bindwijze: Boek, Paperback (16-06-2015)
Genre: Geschiedenis
Boekenliefde.nl:
De plunderaars op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

Na de Tweede Wereldoorlog stuitte de geallieerde Kunstbrigade op een duizelingwekkende vondst. Diep in de zoutmijnen van Altaussee werden duizenden kunstwerken van meesters als Rembrandt, Rubens en Michelangelo ontdekt: eigendommen van vervolgde Joden en Europese musea. Tevens dook er gestolen kunst op in vooraanstaande kunstinstituten en bij particulieren.
In De plunderaars gaat Anders Rydell op zoek naar de wortels van de nazipassie voor kunst en cultuur. Die liggen in de jaren rond 1800, toen de esthetische idealen van de Romantiek vervlochten raakten met de rassentheorie, en het fundament vormden voor Hitlers nationaalsocialisme.
Rydell heeft niet alleen de geschiedenis van de roof zelf, maar ook de naoorlogse handel in 'roofkunst' en de gecompliceerde processen rond teruggave helder en toegankelijk beschreven. Het maakt De plunderaars tot een fascinerend en onderhoudend boek dat aantoont dat de erfenis van de nazikunstroof nog altijd actueel is.

Details

Titel: De plunderaars
auteur: Anders Rydell
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 1
Aantal pagina's: 400
Uitgever: Atlas Contact, Uitgeverij
Publicatiedatum: 16-06-2015
NUR: Geschiedenis
Afmetingen: 208 x 136 x 34
Gewicht: 470 gr
ISBN/ISBN13: 9789045027814
Intern nummer: 29635355

Recensies

Schrijf nu uw eigen recensie over dit boek

 02-09-2015   geschreven door  Patrick Vandendaele
The Monument Men liet ons al kennis maken met de manier waarop de nazi’s tijdens de oorlog alle mogelijke kunst gingen plunderen en deze voor een ambitieus project gingen gebruiken. Het verstoppen van deze kunst, het opzoeken en terug vinden van deze kunst was een waar avontuur waarvan we een bijzonder inleefbare versie konden mee beleven op het grote scherm. Maar wat was het verhaal hier achter? Over welke kunst ging het en waar kwam de fascinatie van de nazi’s voor deze kunst? Hoe werd deze kunst geroofd, bewaard en teruggevonden? Dit boek brengt eigenlijk een zeer ruime benadering van dit stukje van de geschiedenis van het Derde Rijk, doorheen een aantal meer filosofische gronden, de eigenheden die vastgeklonken raakten aan het idee van de (superieure) rassen en de manier waarop in praktijk ook de kunst werd in beslag genomen, deze kunstwerken een eigen leven gingen leiden, en tevens ook de manier waarop na de oorlog deze kunst niet steeds de weg terug naar de eigenaar vond. Een fascinerend, schokkend, ruw en soms rauw verhaal, maar wel een invalshoek dat hier een verhaal vertelt, een geschiedenis schrijft dat leest als een spannende roman… Knap in lectuur, maar ook met heel wat inzichten en verbanden die je anders niet zou kennen, en een verhaal van concrete zaken die aantonen hoe gruwelijk deze periode wel was, niet alleen voor mensen, maar ook voor de kunst.

Biografie (woord)

Anders Rydell (1982) is een Zweedse journalist en hoofdredacteur van het kunsttijdschrift Konstnären. Aanleiding voor dit boek, dat in Zweden in 2013 al snel de bestsellerlijst bestormde, was de teruggave van een werk van Emil Nolde – dat al sinds 1960 in ‘bezit’ van Moderna Museet in Stockholm was – aan de rechtmatige eigenaar. De plunderaars is verkocht aan tien landen.

Extra informatie

De plunderaars

Recensie

Na de Tweede Wereldoorlog stuitte de geallieerde Kunstbrigade op een duizelingwekkende vondst. Diep in de zoutmijnen van Altaussee werden duizenden kunstwerken van meesters als Rembrandt, Rubens en Michelangelo ontdekt: eigendommen van vervolgde Joden en Europese musea. Tevens dook er gestolen kunst op in vooraanstaande kunstinstituten en bij particulieren. In De plunderaars gaat Anders Rydell op zoek naar de wortels van de nazipassie voor kunst en cultuur. Die liggen in de jaren rond 1800, toen de esthetische idealen van de Romantiek vervlochten raakten met de rassentheorie, en het fundament vormden voor Hitlers nationaalsocialisme. Rydell heeft niet alleen de geschiedenis van de roof zelf, maar ook de naoorlogse handel in 'roofkunst' en de gecompliceerde processen rond teruggave helder en toegankelijk beschreven. Het maakt De plunderaars tot een fascinerend en onderhoudend boek dat aantoont dat de erfenis van de nazikunstroof nog altijd actueel is.

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.