Onderwerpen

IJzeren schroefstoomschip 4e klasse Zr. Ms. Bonaire
monument van de moderne scheepsbouw in Nederland
Vooraankondiging
Prijs: | € 34,95 (onder voorbehoud) |
Beschikbaarheid: | Nog niet verschenen. |
Bindwijze: | Boek, Gebonden (21-08-2020) |
Genre: | Moderne geschiedenis (1870-heden) |
Boekenliefde.nl: |
IJzeren schroefstoomschip 4e klasse Zr. Ms. Bonaire op boekenliefde.nl
|
![]() |
Voeg toe aan verlanglijst |
![]() |
Mail naar vriend(in) /collega |
![]() |
Schrijf een recensie |
![]() ![]() |
Beschrijving
De Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Fijenoord (Rotterdam) bouwde in 1876/77, voor rekening van het departement van Marine, het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire ten behoeve van de Koninklijke Nederlandsche Zeemagt (Koninklijke Marine). Anno 2012 is dezelfde Bonaire het oudste nog bestaande zeeschip, dat op een Nederlandse werf is gebouwd. De uitzonderlijk lange levensduur van het schip berust op een speling van het lot, die evenwel mogelijk is gemaakt door de degelijkheid van het ontwerp.
Details
Titel: | IJzeren schroefstoomschip 4e klasse Zr. Ms. Bonaire |
---|---|
auteur: | Dick Vries; Foeke Rouwkema; Jan Klootwijk |
Mediatype: | Boek |
Bindwijze: | Gebonden |
Taal: | Nederlands |
Druk: | 1 |
Aantal pagina's: | 208 |
Uitgever: | LANASTA |
Publicatiedatum: | 21-08-2020 |
NUR: | Moderne geschiedenis (1870-heden) |
ISBN/ISBN13: | 9789086161522 |
Intern nummer: | 23682650 |
Extra informatie
Militaire Historie Bonaire
Recensie
De scheepsbouw veranderde in de loop van de negentiende eeuw volledig van gedaante door de opkomst van de stoomvaart en de toepassing van ijzer als bouwmateriaal. Theoretische grondslagen en rekenmodellen voor efficiëntere stoomwerktuigen en schepen met betere vaareigenschappen versnelden het moderniseringsproces. In Nederland werd de scheepsbouw niet in de laatste plaats door de marine uitgedaagd om te vernieuwen en kwalitatief hoogwaardige schepen te bouwen. De modernisering van de scheepsbouw was op haar beurt een aanjager van de Nederlandse industrialisatie.
Het eisenpakket dat de Nederlandse marine in 1876 samenstelde voor de bouw van het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire door het etablissement Feijenoord voorzag in een romp van puddelijzer en de inbouw van een krachtige stoommachine met oppervlaktecondensatie voor schroefvoortstuwing. De eveneens verlangde houten scheepshuid en driemast zeiltuigage vertegenwoordigden een welbewust voorbehoud op de volledige overgave aan moderne techniek. Aanvankelijk waren compromissen uit de gecombineerde toepassing van nieuwe techniek en klassieke verworvenheden zelfs noodzakelijk omdat de stoomvaart nog in ontwikkeling was. Schepen moesten immers wel langdurig op zee kunnen blijven en grote afstanden afleggen.
De Nederlandse marine hield tot aan het einde van de negentiende eeuw vast aan het beproefde concept van schroefstoomschepen met stoom- en zeilvermogen. De grote schroefstoomschepen 1e klasse onderhielden de verbindingen tussen het kleine Nederland en de uitgebreide gekoloniseerde bezittingen in Azië en in het Caribisch gebied. De kleine schroefschepen 4e klasse zoals de Bonaire volstonden voor de uitvoering van uiteenlopende taken in deze verre streken. Alleen de Bonaire bleef gespaard en is daarmee een monument van de moderne scheepsbouw in Nederland.
Winkelvoorraad
Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.