Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Venus is geen Vamp

het vrouwbeeld in 35.000 jaar Venuskunst

Venus is geen Vamp - Annine E. G. van der Meer - ISBN: 9789082031379
Prijs: € 17,95 (onder voorbehoud)
Beschikbaarheid: Nee
Bindwijze: Boek, Paperback (07-03-2015)
Genre: Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis
Boekenliefde.nl:
Venus is geen Vamp op boekenliefde.nl
U kunt dit product niet bestellen

Beschrijving

Venus is geen vamp
Het vrouwbeeld in 35.000 jaar venuskunst
Annine van der Meer, ca. 1000 ill. kleur en zw/w, 21x23cm, 456 p., pb
Heruitgave Den Haag, 2015, ISBN 978-90-820313-7-9

Korte tekst

In dit boek rekent Annine van der Meer af met het vrouwloze beeld van de prehistorie zoals de vaderlandse geschiedenis ons voorschotelt. Als een ware pionier brengt Annine van der Meer orde in de chaos van de venuskunst, de sacrale voorchristelijke vrouwelijke kunst die te maken heeft met leven, dood en wedergeboorte. En dan blijkt dat er geen sprake is van chaos, maar van een coherente symbooltaal die universeel en mondiaal is.

Langere tekst
In dit boek rekent Annine van der Meer af met het vrouwloze beeld van de prehistorie zoals de vaderlandse geschiedenis ons voorschotelt. Als een ware pionier brengt Annine van der Meer orde in de chaos van de venuskunst, de sacrale voorchristelijke vrouwelijke kunst die te maken heeft met leven, dood en wedergeboorte. En dan blijkt dat er geen sprake is van chaos, maar van een coherente symbooltaal die universeel en mondiaal is. Blijkt, dat vrouwelijke kunst - in tegenstelling tot mannelijke kunst - in grote hoeveelheden is vervaardigd volgens een gemeenschappelijk symboolsysteem, dat over vele millennia is overgeleverd. Het bewijs wordt geleverd dat vrouwelijkheid gerespecteerd is en centraal heeft gestaan zonder daarbij de balans met het mannelijke in de oude egalitaire samenlevingen te verstoren.

Dit boek bestaat uit twee delen. In deel 1 brengt Annine van der Meer de venuskunst in kaart met een typologie en classificatie van soorten en stijlen. Varianten en lichaamshoudingen plaatst ze in een chronologisch kader tegen de achtergrond van een complexer wordende samenleving. De kunst spiegelt de cultuur en de man-vrouwverhouding in die cultuur. Over de hele linie laat de venuskunst een verharding en militarisering van de samenleving zien, waarin de positie van de vrouw en dus het vrouwbeeld verslechtert.

Deel 1 behandelt de periode 35.000 tot 0. - vanaf het moment dat de vroeg-moderne mens zich in Europa verspreidt tot het moment dat de laatste ijstijd afloopt en de overgang van jagen en voedselverzamelen naar landbouw inzet plus de periode daarna.

In deel 2 komen verschillende thema's en de bijbehorende symbolen per cultuur en chronologisch vanaf 10.000 v. Chr. tot het jaar 0 aan de orde. De thema's zijn Venus' vormen en getallen, haar lievelingsplekken, haar partnerdieren, haar geliefde bomen en planten, haar opvallendste lichaamsdelen, haar favoriete kleding, hoofdtooi, hoofdtooi en uitrusting, en haar kenmerkende lichaamshoudingen. Tot slot is er aandacht voor de christelijke Maria, die veel van Venus' symbooltaal meeneemt naar de christelijke periode.

Met Venus is geen Vamp krijgen wij een verloren deel van onze geschiedenis terug.

Details

Titel: Venus is geen Vamp
auteur: Annine E. G. van der Meer
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Uitgever: Vrije Uitgevers, De
Publicatiedatum: 07-03-2015
NUR: Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis
Afmetingen: 231 x 199 x 27
Gewicht: 1555 gr
ISBN/ISBN13: 9789082031379
Intern nummer: 29769371

Extra informatie

Venus is geen Vamp

Recensie

Venus is geen vamp
Het vrouwbeeld in 35.000 jaar venuskunst
Annine van der Meer, ca. 1000 ill. kleur en zw/w, 21x23cm, 456 p., pb
Heruitgave Den Haag, 2015, ISBN 978-90-820313-7-9

Korte tekst

In dit boek rekent Annine van der Meer af met het vrouwloze beeld van de prehistorie zoals de vaderlandse geschiedenis ons voorschotelt. Als een ware pionier brengt Annine van der Meer orde in de chaos van de venuskunst, de sacrale voorchristelijke vrouwelijke kunst die te maken heeft met leven, dood en wedergeboorte. En dan blijkt dat er geen sprake is van chaos, maar van een coherente symbooltaal die universeel en mondiaal is.

Langere tekst
In dit boek rekent Annine van der Meer af met het vrouwloze beeld van de prehistorie zoals de vaderlandse geschiedenis ons voorschotelt. Als een ware pionier brengt Annine van der Meer orde in de chaos van de venuskunst, de sacrale voorchristelijke vrouwelijke kunst die te maken heeft met leven, dood en wedergeboorte. En dan blijkt dat er geen sprake is van chaos, maar van een coherente symbooltaal die universeel en mondiaal is. Blijkt, dat vrouwelijke kunst - in tegenstelling tot mannelijke kunst - in grote hoeveelheden is vervaardigd volgens een gemeenschappelijk symboolsysteem, dat over vele millennia is overgeleverd. Het bewijs wordt geleverd dat vrouwelijkheid gerespecteerd is en centraal heeft gestaan zonder daarbij de balans met het mannelijke in de oude egalitaire samenlevingen te verstoren.

Dit boek bestaat uit twee delen. In deel 1 brengt Annine van der Meer de venuskunst in kaart met een typologie en classificatie van soorten en stijlen. Varianten en lichaamshoudingen plaatst ze in een chronologisch kader tegen de achtergrond van een complexer wordende samenleving. De kunst spiegelt de cultuur en de man-vrouwverhouding in die cultuur. Over de hele linie laat de venuskunst een verharding en militarisering van de samenleving zien, waarin de positie van de vrouw en dus het vrouwbeeld verslechtert.

Deel 1 behandelt de periode 35.000 tot 0. - vanaf het moment dat de vroeg-moderne mens zich in Europa verspreidt tot het moment dat de laatste ijstijd afloopt en de overgang van jagen en voedselverzamelen naar landbouw inzet plus de periode daarna.

In deel 2 komen verschillende thema's en de bijbehorende symbolen per cultuur en chronologisch vanaf 10.000 v. Chr. tot het jaar 0 aan de orde. De thema's zijn Venus' vormen en getallen, haar lievelingsplekken, haar partnerdieren, haar geliefde bomen en planten, haar opvallendste lichaamsdelen, haar favoriete kleding, hoofdtooi, hoofdtooi en uitrusting, en haar kenmerkende lichaamshoudingen. Tot slot is er aandacht voor de christelijke Maria, die veel van Venus' symbooltaal meeneemt naar de christelijke periode.

Met Venus is geen Vamp krijgen wij een verloren deel van onze geschiedenis terug.

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.