Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Onderscheid moet er zijn

pleziervaren in Nederland, een cultuurgeschiedenis

Onderscheid moet er zijn - Eerde Beulakker - ISBN: 9789087043285
Prijs: € 39,00
Levertijd: 5 tot 7 werkdagen
Bindwijze: Boek, Paperback (15-11-2012)
Genre: Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis
Boekenliefde.nl:
Onderscheid moet er zijn op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

De Nederlandse pleziervaart ontstond in de zeventiende eeuw. Privéjachten werden niet meer alleen gebruikt voor personenvervoer, maar ook voor pleziertochtjes en wedstrijden. Op initiatief van prins Hendrik werd in 1846 de eerste watersportvereniging opgericht. Er kwamen nieuwe typen zeilboten en de motorboot deed zijn intrede. Tijdens de crisis in de jaren '30 bouwden veel mensen zelf een bootje. De watersport was geen elitesport meer. De naoorlogse welvaart bracht het plezierscheepje vervolgens binnen het bereik van vrijwel iedereen. Het massale watertoerisme van de laatste decennia leidt niet alleen tot 'overbevolking' op het water, maar ook tot ergernissen bij de oude vaarelite over nieuwkomers die de watersporttraditie en de vaaretiquette niet kennen. In dit fraai geïllustreerde boek beschrijft Eerde Beulakker vier eeuwen pleziervaart in Nederland. Hij laat zien welke factoren hebben bijgedragen aan de popularisering van de pleziervaart en beschrijft de sociale en culturele impact daarvan.

Details

Titel: Onderscheid moet er zijn
auteur: Eerde Beulakker
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 1
Aantal pagina's: 512
Uitgever: Verloren b.v., uitgeverij
Publicatiedatum: 15-11-2012
NUR: Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis
Afmetingen: 240 x 163 x 32
Gewicht: 1207 gr
ISBN/ISBN13: 9789087043285
Intern nummer: 23711568

Extra informatie

Onderscheid moet er zijn. Pleziervaren in Nederland, een cultuurgeschiedenis

Recensie

De Nederlandse pleziervaart ontstond in de zeventiende eeuw. Privéjachten werden niet meer alleen gebruikt voor personenvervoer, maar ook voor pleziertochtjes en wedstrijden. Op initiatief van prins Hendrik werd in 1846 de eerste watersportvereniging opgericht. Er kwamen nieuwe typen zeilboten en de motorboot deed zijn intrede. Tijdens de crisis in de jaren '30 bouwden veel mensen zelf een bootje. De watersport was geen elitesport meer. De naoorlogse welvaart bracht het plezierscheepje vervolgens binnen het bereik van vrijwel iedereen. Het massale watertoerisme van de laatste decennia leidt niet alleen tot 'overbevolking' op het water, maar ook tot ergernissen bij de oude vaarelite over nieuwkomers die de watersporttraditie en de vaaretiquette niet kennen. In dit fraai geïllustreerde boek beschrijft Eerde Beulakker vier eeuwen pleziervaart in Nederland. Hij laat zien welke factoren hebben bijgedragen aan de popularisering van de pleziervaart en beschrijft de sociale en culturele impact daarvan.

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.