Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Beweging in gedrag

bakens en routes bij gedragsverandering

Beweging in gedrag - Gerald Morssinkhof; Trijnie Stoker - ISBN: 9789082402407
Prijs: € 27,50
Levertijd: vandaag voor 23:00 besteld, morgen bij u thuisbezorgd
Bindwijze: Boek, Paperback (17-12-2015)
Genre: Toegepaste communicatiekunde
Boekenliefde.nl:
Beweging in gedrag op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

Theoretisch fundament over gedrag en gedragsverandering met een directe link naar de dagelijkse praktijk van gedragsverandering.

Details

Titel: Beweging in gedrag
auteur: Gerald Morssinkhof; Trijnie Stoker
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Uitgever: Brainwork bv
Publicatiedatum: 17-12-2015
NUR: Toegepaste communicatiekunde
Gewicht: 343 gr
ISBN/ISBN13: 9789082402407
Intern nummer: 32339979

Biografie (woord)

Gerald Morssinkhof is communicatie- en gedragsexpert. Hij ondersteunt mensen en organisaties om meer tot hun recht te komen. Hij is onder andere auteur van het boek ‘Gedraag je! Effectief beïnvloeden van gedrag op de werkvloer.’ Daarin beschrijft hij recente inzichten over gedrag gecombineerd met onconventionele interventietechnieken. Trijnie Stoker is communicatiemanager en -trainer. Vanuit haar praktijkervaring zet ze zich in om mensen effectiever in communicatie en gedragsverandering te maken. Samen met Gerald Morssinkhof ontwikkelde zij de training Expert gedragsbeïnvloeding door communicatie.

Extra informatie

'Beweging in gedrag' reikt de basis aan voor mensen die werken aan gedragsverandering bij zowel medewerkers (intern) als groepen buiten de organisatie (extern). Vijf bakens en acht succesfactoren geven houvast bij de verandering. Succesvolle gedragsverandering start met inzicht in het gedrag van de ander en zijn context. Een gedrag-effectmodel en de gedragsprincipes helpen hierbij. De routekaart levert (onverwachte) strategieën en interventies op. De congruentiescan checkt of de aanpak past bij de gewenste richting. Gerald Morssinkhof en Trijnie Stoker schreven dit boek. Naast achtergrondinformatie, theorie en praktijkvoorbeelden zijn enkele modellen opgenomen die kunnen helpen om effectief te werken aan gedragsverandering. Het boek is geschreven voor: - Stafmedewerkers van P&O, sales, juridische zaken, kwaliteitzorg, financiën, P&C - Senior communicatieadviseurs, communicatiemanagers - Projectleiders die in een complexe omgeving werken - (Middle) managers - Veranderaars van gedrag bij groepen mensen op terreinen als financiën, gezondheid, sport, veiligheid en milieu

Recensie

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen gezonder eten of medewerkers beter samenwerken? Gedragsverandering is de uitdaging. Want, hoe doe je dat? Hoe voorkom je het 'kiekeboe-effect' of het impliciete verwijt? Gedragsverandering begint bij het gedrag. Gedrag heeft bepaalde eigenaardigheden, de gedragsprincipes. Combineer het gedrag en het effect ervan met de ambitie van de organisatie. Dit boek biedt het Gedrags-effectmodel, een Routekaart gedragsverandering en Bakens bij verandering. Na de theorie en aanpak volgt de uitwerking voor gedragsverandering bij interne stakeholders (medewerkers) en bij externe stakeholders (allerlei groepen buiten de organisatie). De vele voorbeelden laten zien hoe gedragsverandering er in de praktijk uit kan zien. De auteurs Trijnie Stoker en Gerald Morssinkhof opereren vanuit de Academie voor gedragsverandering. Hun expertise en praktijkervaringen op het gebied van mensen, gedrag, communicatie en verandering hebben zij gebundeld in dit boek. Het resultaat: een boek met een deugdelijk theoretisch fundament en een directe link naar de dagelijkse praktijk van gedragsverandering.

Inhoudsopgave

Voorwoord Inleiding Gedragsverandering in praktijk DEEL 1: Succesvolle gedragsverandering 1. Verwondering 1.1 De aftrap 1.2 Verruimen van het perspectief 1.3 Impliciet verwijt 2. Denken vanuit beleid 2.1 Wie staat er centraal? 2.2 Inhoud op de voorgrond 2.3 Opstelling veranderaar 3. Denken vanuit gedrag 3.1 Wie staat er centraal? 3.2 Gedrag op de voorgrond 3.3 Gedragsprincipes 3.4 Opstelling veranderaar 3.5 Gedrag en beleid 4. Denken vanuit de concrete situatie en de tijdgeest 4.1 Concrete situatie 4.2 Tijdgeest 5. Nieuwe interventietechnieken 6. Twee paradigma’s 6.1 Wetenschappelijk denken en kijken 6.2 Systeemwereld versus leefwereld 6.3 Het levend systeem Samenvatting: vijf bakens van gedragsverandering DEEL 2: Modellen bij gedragsverandering 1. Het Gedrag-effectmodel 2. De Congruentiescan 3. Routekaart gedragsverandering 3.1 Vertrouwen 3.2 Rechtvaardigheid Samenvatting: modellen en bakens DEEL 3: Gedragsverandering bij interne stakeholders 1. Voortdurend veranderen 2. Gedragsverandering binnen organisaties 3. Achtergronden gedrag in organisaties 3.1 Identiteit 3.2 Cultuur 3.3 Congruentie 3.4 Gedragsprincipes (intern) 3.5 Veranderproces 4. Virale verandering 5. Routekaart gedragsverandering (intern) 5.1 Instrumenten 5.2 Vertrouwen en rechtvaardigheid Samenvatting gedragsverandering in organisaties DEEL 4: Gedragsverandering bij externe stakeholders 1. Diverse vraagstukken 2. Onoverzichtelijke wereld 2.1 Metaforen 2.2 Systeem 2.3 Trends 3. De publieke opinie 3.1 De zandloper, een model van de werkelijkheid 3.2 Het zandlopermodel en de gedragsprincipes 3.3 Kapstokken voor gedragsverandering 4. Contextsturing 4.1 Keuzearchitectuur 4.2 Sociale herkenning 4.3 Ingrepen in de fysieke omgeving 5. Routekaart gedragsverandering (extern) 5.1 Rollen en instrumenten 5.2 Vertrouwen en rechtvaardigheid Samenvatting gedragsverandering bij externe stakeholders Succes- en faalfactoren Geraadpleegde literatuur

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.