Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.X sluit
Uitgebreid zoeken
Boek

Basisboek interne communicatie

aanpak en achtergronden

Basisboek interne communicatie - Erik Reijnders - ISBN: 9789023252313
Prijs: € 29,95
Levertijd: vandaag voor 23:00 besteld, morgen bij u thuisbezorgd
Bindwijze: Boek, Paperback (11-04-2015)
Genre: Communicatiekunde
Boekenliefde.nl:
Basisboek interne communicatie op boekenliefde.nl
Add to cart

Beschrijving

In het Basisboek Interne Communicatie maak je kennis met de essentie van interne communicatie. Het is eveneens een praktisch bruikbaar fundament om de communicatie in een organisatie (-onderdeel) te verbeteren. Interne communicatie is voor veel organisaties een aandachtspunt in het beleid. Terecht, want intern je zaakjes op orde hebben is een belangrijke voorwaarde om extern (nog) beter te kunnen presteren.

Deze geheel herziene achtste editie van het Basisboek is opgebouwd uit drie delen.
Deel I beschrijft de context door een kennismaking met organisaties en veranderingen daarbinnen.
Deel II besteedt aandacht aan de communicatie in organisaties en aan twee visies op interne communicatie. Vervolgens komen in deel III vijf aspecten aan de orde:

- Onderzoek naar interne communicatie
- Communicatief veranderen
- Digitale interne communicatie
- Naar een communicatieve organisatie
- De IC-professional in een communicatieve organisatie.

Als een 'tweede scherm' hoort bij het boek een uitgebreide website
www.internecommunicatie.vangorcum.nl. Docenten en studenten vinden daar aanvullend materiaal, waarnaar in het boek regelmatig wordt verwezen. Denk aan casuïstiek, verhelderende artikelen,(links naar) filmpjes, checklists en handige modellen, alle gerangschikt per hoofdstuk.

Het Basisboek Interne Communicatie is vooral bestemd voor studenten Communicatie en cursisten van uiteenlopende beroepsopleidingen. Maar het is ook goed bruikbaar voor communicatieprofessionals die willen weten hoe interne communicatie kan bijdragen aan het communicatiebeleid.

Erik Reijnders schreef het boek ditmaal samen met vier co-auteurs, specialisten op deelgebieden van interne communicatie: Marius Hogendoorn, Arnold Koning, Conny de Laat en Lysbeth van Silfhout.

Details

Titel: Basisboek interne communicatie
auteur: Erik Reijnders
Mediatype: Boek
Bindwijze: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 8
Aantal pagina's: 256
Uitgever: Gorcum b.v., Koninklijke Van
Publicatiedatum: 11-04-2015
NUR: Communicatiekunde
Afmetingen: 240 x 167 x 12
Gewicht: 343 gr
ISBN/ISBN13: 9789023252313
Intern nummer: 29827695

Biografie (woord)

Erik Reijnders Erik Reijnders (1965) wordt gezien als één van de toonaangevende professionals op het gebied van interne communicatie in Nederland. . Erik probeert het specialisme telkens wat verder te brengen met nieuwe inzichten en innovaties. Hij deelt dieruimhartig in inmiddels zes boeken, tientallen artikelen en een maandelijks blog. Marius Hogendoorn Marius Hogendoorn (1954) studeerde onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij richtte in 1988 De Uilenkamer op, het eerste Nederlandse adviesbureau voor communicatieonderzoek. Het bureau voert zelf geen onderzoek uit maar ondersteunt allerlei organisaties bij de opzet en uitvoering van onderzoek en op het gebied van accountability van het communicatievak. Regelmatig treedt hij als docent op bij diverse opleidingen en in het hoger onderwijs. Arnold Koning Arnold Koning (1975) studeerde communicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Arnold ontwikkelde zich tot een allround adviseur voor zowel interne als externe digitale communicatie en marketing. Tegenwoordig is hij werkzaam bij Rijkswaterstaat waar hij veranderprogramma’s aanjaagt en met zijn online team een schaalsprong in het digitale communicatiedomein heeft bereikt. Met enige regelmaat publiceert hij over ontwikkelingen in digitale communicatie en media op Frankwatching.com en spreekt daarover op toonaangevende events in het communicatie-, marketing- en ICT-domein. Zijn passie is mensen en organisaties verder brengen met digitale communicatie. Vanuit haar passie voor mensen en communicatie werkt Conny de Laat (1963) aan het realiseren van communicatieve teams & organisaties en communicatief leiderschap. Haar aanpak kenmerkt zich door cocreatie: samen met betrokkenen ontwerpt en begeleidt Conny interne verandertrajecten die recht doen aan de aanwezige kwaliteiten, drijfveren en ambities en die daardoor ook werken in de praktijk. Na haar studies Communicatiemanagement en Algemene Gedragswetenschappen werkte zij als communicatieadviseur bij diverse organisaties en als opleider, programmamanager en teamleider post-HBO bij Fontys Hogescholen. Vanuit haar adviesbureau Communicatie, Cocreatie & Coaching (2001)begeleidt Conny managers, professionals en teams bij het effectiever communiceren. Lysbeth van Silfhout (1967) studeerde Communicatie aan de Hogeschool Utrecht, Sociale en organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht en volgde de post-doctorale Leergang Personeelswetenschappen bij De Baak. Ze begon haar loopbaan in de marketing-communicatie, en startte in 1997 als management consultant bij Ernst & Young (later Capgemini). Tien jaar later richtte zij haar eigen adviespraktijk op. Inmiddels is ze een ‘ hybride professional’ : vanuit de verwondering in de dagelijkse Adviespraktijk doet ze wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Twente. Interne communicatie rond organisatieverandering is het centrale thema van deze onderzoeken.

Extra informatie

Basisboek Interne communicatie

Recensie

In het Basisboek Interne Communicatie maak je kennis met de essentie van interne communicatie. Het is eveneens een praktisch bruikbaar fundament om de communicatie in een organisatie (-onderdeel) te verbeteren. Interne communicatie is voor veel organisaties een aandachtspunt in het beleid. Terecht, want intern je zaakjes op orde hebben is een belangrijke voorwaarde om extern (nog) beter te kunnen presteren. Deze geheel herziene achtste editie van het Basisboek is opgebouwd uit drie delen. Deel I beschrijft de context door een kennismaking met organisaties en veranderingen daarbinnen. Deel II besteedt aandacht aan de communicatie in organisaties en aan twee visies op interne communicatie. Vervolgens komen in deel III vijf aspecten aan de orde: - Onderzoek naar interne communicatie - Communicatief veranderen - Digitale interne communicatie - Naar een communicatieve organisatie - De IC-professional in een communicatieve organisatie. Als een 'tweede scherm' hoort bij het boek een uitgebreide website www.internecommunicatie.vangorcum.nl. Docenten en studenten vinden daar aanvullend materiaal, waarnaar in het boek regelmatig wordt verwezen. Denk aan casuïstiek, verhelderende artikelen,(links naar) filmpjes, checklists en handige modellen, alle gerangschikt per hoofdstuk. Het Basisboek Interne Communicatie is vooral bestemd voor studenten Communicatie en cursisten van uiteenlopende beroepsopleidingen. Maar het is ook goed bruikbaar voor communicatieprofessionals die willen weten hoe interne communicatie kan bijdragen aan het communicatiebeleid. Erik Reijnders schreef het boek ditmaal samen met vier co-auteurs, specialisten op deelgebieden van interne communicatie: Marius Hogendoorn, Arnold Koning, Conny de Laat en Lysbeth van Silfhout.

Winkelvoorraad

Dit product is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.